Som eger af en virksomhed er der mange ting du skal være opmærksom på. Du skal sørge for at ansatte er glade. Du skal sørge for at dine produkter eller service lever op til de forskellige krav, hvilket gør forbrugerne glade. Dog er noget af det vigtigste nok at gøre din virksomhed genkendelig. Du skal sørge for at din virksomhed skiller sig ud, og derfor styrker din position blandt andre virksomheder. Du skal sørge for at anskaffe forbrugere. Dette kan du gøre ved at give din virksomhed et varemærke. Dette kan gøres med virksomhedens navn, logo eller slogan. Varemærket gør at din virksomhed skiller sig ud, og fanger fremtidige forbrugeres opmærksomhed. Dog er det vigtigt at du også har en varemærkeregistrering.
Hvad er varemærkeregistrering?
Først kan det være nødvendigt at vide hvad et varemærke er. Et varemærke er et kendetegn eller navn, med formålet at gøre din virksomhed, dit produkt eller service genkendelig for til forbrugeren. Når det kommer til varemærker, så er der forskellige og særlige regler der gælder for registrering og beskyttelse af varemærker. Varemærkeregistrering betyder bare at du kan beskytte dine rettigheder til dit varemærke. Et varemærke kan være alt fra bestemte ord, navne, logoer og slogans, bare det gør at forbrugeren kan genkende din virksomhed, produkt eller service, så kan det være et varemærke.
Når først dit varemærke er blevet registreret er det gyldigt i 10 år. Du skal derefter sørge for at varemærkeregistreringen bliver fornyet hvert 10. år derefter. Med et registreret varemærke har du eneret til at anvende et bestemt logo, virksomhedsnavn, slogan eller ligene. Det er med til at sikre at din virksomhed, service eller produkt afskiller sig fra andre, og dit navn, slogan, logo eller ligene ikke bliver brugt af andre.
Hvorfor er det en god idé at have en varemærkeregistrering?
Hvis du er i den situation at du ejer en virksomhed, eller skal til at starte en, så har du brug for dit eget logo, navn eller slogan. Dette bliver til dit varemærke, hvilket gør at andre kan genkende din virksomhed. Når først du har fundet dette, er det vigtigt at du får dit varemærke registreret. Hvis du ikke registrere dit varemærke kan du støde på nogle problemer, som ellers kunne være undgået. Det kan være at andre prøver at bruge det samme/ligene logo, navn eller slogan. Dette kan gøre forbrugere forvirrede, det kan være med til at din virksomhed ikke afskiller sig fra andre, og derfor har du mindre forbrugere. Hvis du til gengæld har en varemærkeregistrering, har du eneret til navnet, logoet og sloganet. En varemærkeregistrering beskytter dine rettigheder. Det gør at du nemmere kan afskille din virksomhed, dit produkt eller din service fra alle andre. Dette er med til at styrke din virksomhed, og sikre fremtiden. Det er derfor en god idé at have en varemærkeregistrering, da det kun vil gavne din virksomhed, dit produkt eller din service i fremtiden.